M

Klasyczna Lancia Fulvia

Lancia Fulvia dostarczana była w kilku wariacjach w latach 1963‒1976. Do sławy przeszły jej rezultaty w rajdach, w tym zwycięstwo w międzynarodowym rajdzie w 1972 roku. Składana była jako 4‒drzwiowy sedan (Berlina), 2‒drzwiowe coupé a także oddzielna odmiana Sport skonstruowana przez studio Zagato na płycie podłogowej wersji coupé. Wersja 4‒drzwiowa Berlina została zaprojektowana przez Antonio Fessia żeby wymienić dawniejszy typ Appia (nowy samochód powstał niemalże w całości bez wyeksploatowania komponentów poprzednika). Napęd był emitowany na tylne koła co było w owym okresie prekursorską inicjatywą.

Lancia Fulvia

Berlina powstała w dwóch edycjach. Wczesna składana była do 1969 roku, druga od 1969 do zaprzestania wytwarzania. Auto wyposażono w nowiuteńki motor typu V4 DOHC o pojemności 1,3 litra jak również mocy granicznej 88 KM. O ile Berlina była poniekąd wozem familijnym to więcej egzaltacji wzbudzała edycja Coupé. Ona też doczekała się dwóch edycji. Pierwsza seria powstawała w latach 1965‒1970, kolejna od 1970 do finału produkcji. Odmiany Berlina jak również Coupé podzielały identyczne motory. Zaprojektował ją Piero Castagnero, projektant z Lancii. W 1977 zastąpiła ją Lancia Beta Coupé. Najwięcej wypieków na twarzy budzi mimo wszystko odmiana Sport utworzona w studio Zagato i zaprojektowana przez Ercole Spada. Lancia Fulvia Sport byla pomyślana jako bardziej aerodynamiczna i sportowa odmiana wersji Coupé. Wyposażona w żywsze jednostki napędowe brała udział w licznych rajdach. To dzięki niej Lancia oficjalnie powróciła do sportów samochodowych. Powstały dwie edycje tejże odmiany. Od 1965 do 1969 wytwarzano odmianę pierwszą, od 1970 do kresu wytwarzania wersję drugą, jaka zapoczątkowała w 1970 r. na targach motoryzacyjnych w Turynie. Najpotężniejszym wariantem była Lancia Fulvia Sport 1600 z drugiej linii wyciągająca 190 km/h.

Dziś wersja Coupé jest przystępniejsza do wynalezienia, jednakowoż jest wartościowsza aniżeli Berlina. Jakiekolwiek Fulvie piastują problemy z korozją. Nic czego nie da się by się spodziewać po tak podstarzałym aucie. Większość komponentów, które przystaje sprawdzić przed nabyciem jest kłopotliwie osiągalna, toteż optymalnie jest wziąć samochód na podnośnik. Napęd V4 jest na ogół solidny wyjąwszy pompę wody. Drogie hamulce Dunlopa z wczesnych Fulvii zastąpiono hamulcami Girling w kolejnej edycji, natomiast większość problemów z hamulcami następuje z nie wykorzystywania wozu przez lata. Układ elektryczny jest względnie bezproblemowy o ile był zadbany. Przystępność podzespołów wymiennych jest z normy dosyć dobra jednak dużo z nich może być raczej drogich.

Ten wpis jest 2nd względem wieku. Zawiera 369 słów